Jouni Paakkinen in my mind 
Antakaapa minä kerron teille tarinan ajasta, jolloin World Wide Web teki tuloaan. Silloin (90-luvun puolenvälin tienoilla?) haimme veljeni kanssa BBS -nimisistä paikoista (esim. MBnetistä, joka oli aikoinaan maailman suurin purkki) modeemilla kaikenlaista digitaalista materiaalia. Näihin materiaaleihin kuului mm. silloisen suosikkisarjani Simpsoneiden ns. Episode Capsule -tiedostoja, eli tekstitiedostoja, joissa käsiteltiin aina tiettyä jaksoa. Näihin tiedostoihin sisältyi yleensä mm. jonkinlainen käsis sekä harrastajien arvostelut jaksosta. "Did you notice?"-otsikon alla tuotiin esille kaikkea pientä sälää joka olisi voinut keskivertokatsojalta mennä ohi. Myös jakson teemoja ja referenssejä käsiteltiin ja heijastettiin reaalimaailman tapahtumiin, näin tuli opittua paljon hyödytöntä triviatietoa sekä Simpsoneiden maailmasta että omasta reaalitodellisuudestamme.

Jo tuolloin varhaisteininä ihmettelin näistä tiedostoista erästä nimeä. Henkilö nimeltään Jouni Paakkinen oli osallistunut useasti näiden jakso-kapseleiden tekemiseen. Myöhemmin huomasin hänen webmasteroivan yhtä informaatiorikkaimmista www-sivuista koskaan, "The Simpsons Archivea" (jonka URLia en jostain syystä koskaan muistanut. SNNP? SSNP? SSPN? SPNN?)

No, nyt hän on julkaissut kirjan, joka ilmeisesti käsittelee tätä monen suosikkisarjaa: "Keltaisen perheen kaksi vuosikymmentä".

(Aioin myös linkata muutaman artikkelin, jota kirjasta on jo ehditty kirjoittaa, mutta ylläolevasta linkistä löytyy myös niitä.)

En ole katsonut uusia Simpsoneita noin kuuteen vuoteen. Silti niillä on selkeä paikka sydämessäni. Ehkä siksi en raaski luopua eräistä noin 15:sta täyteennauhoitetusta VHS-kasetista, joihin ensimmäisiin olen isoveljeni avustuksella tehnyt "animoidut" teksti-introt Commodore 64:llä...

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Kiirunasta avaruuteen turistina vuonna 2012? 
Ruotsalainen Spaceport Sweden alkaa lennättää turisteja Kiirunasta avaruuteen vuonna 2012 yhteistyössä Virgin Galacticin kanssa. Tällä hetkellä noin 155 000 euroa maksavan matkan voi varata Matkatoimisto Arean kautta.

EDIT 6.3.2012: Ilmeisesti aikataulu on liikkunut pari vuotta eteenpäin: tämän BBC:n pätkän mukaan SpaceShipTwo lentäisi Kiirunasta vuonna 2015.

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
SCINTILLATION: stop-motion animaatio 



This is an experimental film made up of over 35,000 photographs. It combines an innovative mix of stop motion and live projection mapping techniques.

Directed by
chassaing.xavier@gmail.com

Music by
myspace.com/fedaden

Sweet HD goodness! Okei. Hehkutusta: mahtava stop-motionia, jonkinlaisten visuaalien (kuvattua & käsiteltyä tulitaidetta? Lopputeksteissä mainitaan "Fire Artist".) heijastusta projisointia ja tunnelmallista musiikkia hyväksi käyttävä abstrakti stop-motion animaatio. Ei syvällistä sanomaa, pelkkää aistien karkkia. Laajakuvaformaatti tuo oman viehätyksensä. Ehdottomasti parasta pitkään aikaan.

Vimeo on todellinen aarrearkku lyhäreiden tekijöille ja yleisölle; jo videoiden ylivertainen kuvanlaatu (vähemmän häviöllinen pakkaus, "1280×720, up to 25fps") saa monen hylkäämään kilpailevat sivustot (vaikkakin muutkin suuret sosiaaliset videosivustot ovat nykyisin hypänneet HD-kelkkaan). Kun vain olisi aikaa katsoa ja perehtyä enemmän Vimeon tarjontaan.

Oma White Rabbittini Vimeossa.

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Fight the depression! 




kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Polaroid-filmin paluu? 
We aim to re-start production of analog INTEGRAL FILM for vintage Polaroid cameras in 2010. We have acquired Polaroid's old equipment, factory and seek your support. The Impossible Project

Vuosi sitten.

Nyt: Hollantilainen Impossible b.v. on vuokrannut entisen Polaroidin filmitehtaan ja kaiken laitteiston kymmeneksi vuodeksi tavoitteenaan kehittää ja tuoda markkinoille vastaava tuote. Hienoja uutisia.

Tällä välin helpoimmat tavat ostaa Polaroid (600) filmiä ovat luultavasti:

- Huuto.net tai Ebay
- tavalliset marketit (esim. Anttila), joilla saattaa olla filmiä vielä hyllyssä
- valokuvausliikkeet, joilla saattaa olla filmiä vielä hyllyssä

Ebayssa tuntuu olevan se trendi, että filmi maksaa kaikilla myyjillä suunnilleen saman verran, eli on aika hinnoissaan. Suuren erän ostamalla säästää. Samoin vanhaksi mennyttä filmiä voi löytää halvemmalla. Mutta kannattaa muistaa että filmi ei tästä ainakaan halpene.

Linkkejä:
The Impossible Project
Save Polaroid
Polanoid

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
David Byrne "pop-kulttuurista" ja "taiteesta", minä identiteetistä ja etiketeistä 
I might be imagining it, but it seems to me that in Europe, the mixing of pop culture and high art — as evidenced in this show, put on in a big, state-run museum, as opposed to an alternative art space — is more accepted as an idea than in the US. It could explain why the show originated here, and might only reach the US after traveling elsewhere for a while. Here, it seems that Sonic Youth can be perceived as an arts collective that happens to occasionally make accessible recordings, rather than as a pop band that dabbles in art.
03.09.09: Düsseldorf, David Byrne

Byrne on kiertueella Düsseldorfissa, Saksassa. Samassa kaupungissa on parhaillaan näyttely nimeltään SONIC YOUTH etc. : SENSATIONAL FIX. Näyttely pitää sisällään (mm.) sekä Sonic Youthin kollektiiviseen ympäristöön kuuluvien taiteilijoiden töitä että töitä, joista he itse ovat inspiroituneet (John Cagea, Burroughsia, Ginsbergiä).

Usein "kulttuuria" "harrastavat" ihmiset "harrastavat" muutakin (kuin) "kulttuuria". Esimerkiksi edellisessä kappaleessa mainittuja henkilöitä yhdistää se, että he tekivät omaa juttuaan jo kauan ennen kuin kukaan keksi kutsua sitä "taiteeksi". Kulttuuria se on, tietysti, niin kuin melkein mikä tahansa muukin. Mutta kulttuuria voi olla myös ilman taiteen määritelmää, mikä on tietysti hienoa sillä useasti ihmiset hämmentyvät ja menevät lukkoon PELOTTAVAN TAITEEN edessä.

TAITEEN moniulotteisuus (vai KULTTUURIN moniulotteisuus) on mielenkiintoinen asia. Miksi niin monet "luovat" ihmiset ovat ainakin vähintään kiinnostuineita muistakin kulttuurin aloista kuin siitä mitä tekevät (työkseen)? Onko se vain synnynnäistä tai opittua avoinkatseisuutta vai sisäänrakennettu käsitys siitä, että kaikesta "kulttuurista" pitää olla kiinnostunut? Onko se oman arvon nostamista? "Olen intellektuelli, koska"...

Vai onko se ulkopuolelta tehtävää lokerointia? Kateellisten panettelua? Miksi emme voisi nauttia asioista ilman, että meidät lokeroidaan, tai että me lokeroimme itsemme? Onko helpompaa, jos tietää että (esimerkiksi) blogin kirjoittaja on sitä ja tätä, onko helpompaa ymmärtää hänen kirjoituksiaan jos taustalla on kertomus esimerkiksi "kulttuurialan opinnoista"? "Pitkäaikaisesta kiinnostuksesta"? "Harrastuksesta"?

Mutta ketä uskoa? Voiko ihminen julistaa itsensä joksikin, ja mikä tärkeämpää, voimmeko ottaa hänet vakavasti ihmisenä sen jälkeen? Mutta kenellä on oikeus lokeroida ihmistä jos ei hänellä itsellään? Vai pitäisikö tekojen antaa puhua puolestaan. Henkilötietoihin vain nimi? Tai kuvaus siitä mitä tekee, eikä siitä mitä "on"?

Antaa muiden laittaa niitä etikettejä asioihin, tehdään me vaan sitä mistä tykätään, vai mitä?

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Kino-Oulu 










Taitto/graafinen suunnittelu. Kesä 2008. POEMin kerran pari vuodessa julkaiseva lehti esittelee ja käsittelee Oulun alueen av-verkostoa.

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Kesämaisema 


kommentoi  |  linkki kirjoitukseen

|◄  75 76 77 78 79 80 81 82 83 84  ►|