A Midsummer Night's (Bad) Dream 
Jostain syystä tänä alkuviikkona melkein kaikki keveys on poissa elämästäni. Liian monta yötä liian huonoilla unilla. Huomaa että tässä valoisuudessa on huonotkin puolensa. Kunpa kaikki ei olisi niin mustavalkoista, asuisin mieluummin joillain järkevimmillä leveysasteilla: puoli vuotta sitten vaikeuksia aiheutti kaiken masentava pimeys, nyt kaiken masentava valo? "That don't make no sense!" Ehkä tarvitsen vain kunnon yöunet.. ja sen niin-pitkään-odotetun loman, vaikka täysin suunnittelemattomasta vapaa-ajasta pääsenkin nauttimaan vasta ensi viikolla.

Mietin myös (tietysti) olenko buukannut itselleni jo tässä vaiheessa liikaa menoja kallisarvoisille lomaviikoilleni. Miettikää nyt, neljä viikkoa. Ei siinä ehdi sekä reissata että suorittaa täydellistä at-home –relaksaatiota. Täydelliseen at-home –relaksaatioon ("idiot") kuuluu mm. täydellinen ajantajun kadotus, vuorokausirytmin kääntäminen sekä pitkät aamu- ja iltapäivät tehden jotain, mitä ei voi yleensä arkipäivinä tehdä (rommikolan nauttiminen valinnaista).

Dumpatakseni kaiken mielessä olevan informaation tähän samaan postiin: teen jotain mitä en ole koskaan aiemmin tehnyt, eli kasvatan kesäpartaa. En ole varma onko se hyvä vai huono idea, sen näemme loman aikana. Stay tuned.

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Olly Moss 


WANT

Lisää täältä ja täältä.

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Kirjoja part II 
part I

Ensi viikon jälkeen alkaa loma. Olen varustautunut:

Invisible, Paul Auster (tämän luin jo)
Troubles, J.G. Farrell
Fiction of the Absurd: Pratfalls in the Void, A Critical Anthology
Demian, Herman Hesse
Homeboy, Seth Morgan
Black Like Me, John Howard Griffin
The Third Time Around, George Burns
Men in Black, Scott Spencer
If Chins Could Kill, Bruce Campbell
A Burnt-Out Case, Graham Greene
Meidän jengi, Philip Roth

Ja varmaan kourallinen muita joita en muista juuri nyt, plus tietenkin jo muutaman kuukauden luvun alla muiden sivussa kulkenut Infinite Jest.

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
I like the way you think 


kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Sillä välin Vancouverissa 


http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Stanley_Cup_riot

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
DON'T STOP ME NOW IT'S MY FUCKING BIRTHDAY 


8:32, Fight For Your Right Revisited

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
7 Seconds 


Kun tämä kappale soi paljon radiossa vuoden 1994 kesällä (kanava oli luultavasti Ylen Ykkönen) olin 10- tai 11-vuotias, ja mummilassani kesälomalla. Vietin paljon aikaa yksin, ja tämä biisi tuo edelleen mieleeni sen, kuinka (vaikka mummilla oleminen olikin idyllistä ja turvallista) ikävöin kovasti jotain. Vielä siihen aikaan mummilla ja ukilla oli pronssireliefi Kekkosesta seinällä television yläpuolella, vaikka UKK ei ollut toiminut presidenttinä enää kahteentoista vuoteen. Mummila on edelleen pysähtyneen ajan paikka, ja niin kai pitääkin olla? Vaikka olenkin nähnyt Mummia muutaman kerran, en ole käynyt siellä päin kohta kahteen vuoteen. Tiedän, olen hirvittävä ihminen ja huono (lapsen)lapsi. Siihen aikaan luin paljon kuten nykyäänkin. Olen kerännyt jo kasan lukemattomia kirjoja parin viikon päästä alkavaa lomaa varten. Loma, miten hieno ajatus.. Tule äkkiä.

kommentoi  |  linkki kirjoitukseen
Lihan tuottaminen 
OK: Let’s talk about good times and bad times. It’s a common belief that we have some moral progress, some social progress, some political progress. But looking at the twentieth century it seems that it was the cruelest century of them all. It’s unbelievable what people did to other people and what we still do to animals. We’ve actually built concentration camps for cows and chickens who live only to be killed and it structures their entire lives. Do you believe in social or moral progress? Or maybe you disagree with what I’ve just said and you don’t think that the picture is so dark?

DFW: It is certainly true that as technology has progressed and economic mechanisms have progressed, it is increasingly possible to perpetrate terrible, terrible cruelties on other human beings and on animals. You and I, I think, agree that one of the great unspoken horrors of modern capitalism is the phenomenon of what’s known as “factory farming.” Here in America, because it’s cheapest, animals are raised in such large numbers, in such close captivity, in such miserable conditions that if you assume that they have nervous system and are capable of suffering, it is the great horror of America right now. It’s not a view that most Americans are very interested in—most Americans believe that there’s a moral hierarchy and the needs of people come first.

‘A Frightening Time in America’: An Interview with David Foster Wallace, The New York Review of Books

Olen ajatellut tätä paljon. Nykyään syön jonkun verran lihaa, mutta olin seitsemän vuotta syömättä punaista lihaa ja kanaa. Uudelleen aloittamiselle ei ollut mitään suurempaa syytä. Nyt kirjoittaessani yritän ajatella jotain erityisesti mieleen jäänyttä liharuokaa viimeisen vuoden ajalta: lähimmäksi pääsee ehkä Ivalossa pari kuukautta sitten syömäni lehtipihvi. 85% ravinnostani on kuitenkin edelleen muuta kuin lihaa.

Lihan syömisessä ongelmana on myös vähänkin enemmän "jalostettuihin" tuotteisiin lisätty kama (minkä tietysti voi välttää syömällä prosessoimatonta lihaa), mutta toisaalta, mikä vika on kamarassa? Koko jutun taustalla on myös tietenkin se, että ihmiset ovat etääntyneet ruoan tuotannosta: suurin osa ravinnosta ostetaan valmiina yksittäispakattuina tuotteina.

Paljon kysymyksiä, vähän todellisia vaihtoehtoja, näillä elintavoilla. Onko minulla vähintään neljä ylimääräistä tuntia viikossa käytettävissä tuoreemman ja terveellisemmän ravinnon hankkimiseen ja valmistamiseen? Riippuu siitä millä viikolla kysytte: olenko kiireinen vai (liiankin) omissa oloissani käytännössä toimettomana viihtyvä?

Ja mitä ostaisin, mistä ja miten sen valmistaisin? Tästä tulee (liian) helposti uusi harrastus: pitää ostaa uudet pannut ja kattilat, leikkuuveitset pitää uusia. (Itse käytän nykyään ruotsalaisten lahjaa Suomen väkivallantekijöille, Mora-puukkoa.)

(Ja tämä pätkä ei edes vielä käsitellyt juurikaan sitä moraalista ongelmaa: onko oikein että tehtailemme toisia tuntevia olentoja vain tyydyttämään omia [turhia] tarpeitamme? Lukekaa DFWn Gourmet Magazinessa julkaistu artikkeli Consider The Lobster, se löytyy myös Gourmet Magazinen kotisivuilta. So much trouble in the world..):
Or what about this one: Is it not possible that future generations will regard our own present agribusiness and eating practices in much the same way we now view Nero’s entertainments or Aztec sacrifices? My own immediate reaction is that such a comparison is hysterical, extreme—and yet the reason it seems extreme to me appears to be that I believe animals are less morally important than human beings and when it comes to defending such a belief, even to myself, I have to acknowledge that (a) I have an obvious selfish interest in this belief, since I like to eat certain kinds of animals and want to be able to keep doing it, and (b) I have not succeeded in working out any sort of personal ethical system in which the belief is truly defensible instead of just selfishly convenient.


kommentoi  |  linkki kirjoitukseen

|◄  36 37 38 39 40 41 42 43 44 45  ►|